Prezident Donald Trump nařídil americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA), aby do šesti měsíců podnikl kroky ke zrušení dlouhodobého zákazu nadzvukových letů nad pevninou. Příkaz zároveň ukládá FAA, aby do 18 měsíců vydal návrh nové regulace a do dvou let vydal finální nařízení, které stanoví normy pro hlukovou certifikaci nadzvukových letadel. Norma má stanovit přípustné hladiny hluku při vzletu, během letu i při přistání.
Exekutivní příkaz má vést ke zrušení „přežitých a příliš omezujících předpisů“ – původně zavedených v roce 1973 – které zakazují civilní lety nadzvukovou rychlostí.
„Pokroky v oblasti leteckého inženýrství, materiálových věd a snižování hluku dnes činí nadzvukové lety nejen možnými, ale i bezpečnými, udržitelnými a komerčně životaschopnými,“ uvádí rezidentské nařízení.
Zrušení zákazu, který byl zaveden v roce 1973 kvůli supersonickému třesku při provozu letounu Concorde, má otevřít cestu k nadzvukové civilní dopravě zejména společnosti Boom Supersonic. Ta vyvíjí nadzvukový Overture, který má dosahovat cestovní rychlosti až M = 1.7.
Boom Supersonic plánují využít jevu známého jako Mach cut-off – kdy je supersonický třesk při nízkých nadzvukových rychlostech potlačen teplotním gradientem v atmosféře, čímž se omezí třesk na zemském povrchu.
Prezidentské nařízení se nevztahuje pouze na samotný provoz nadzvukových letadel, ale i na spolupráci výzkumných institucí, včetně NASA, s cílem stanovit požadavky na vývoj regulací a testování technologií, což podpoří úsilí FAA při tvorbě budoucích provozních postupů.
Dále se uvádí, že Ministerstvo dopravy USA má spolupracovat s ICAO (Mezinárodní organizací pro civilní letectví) a dalšími partnery s cílem dosáhnout globálního souladu v oblasti regulace nadzvukového létání. FAA má usilovat o dvoustranné bezpečnostní dohody v této oblasti. (Foto: Boom Supersonic)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém