Zavedení nové kabiny Allegris je noční můrou Lufthansy

  • 23.06.2025 06:21

Zavedení nového kabinového konceptu Allegris od Lufthansy je provázeno celou – a zatím nekončící – řadou problémů. Nasazení nového konceptu se změnilo v pohromu.

Koncept se měl stát novým standardem pohodlí a zotavit postavení Lufthansy jako prémiového provozovatele. Podrobně jsme o něm informovali zde. Investice do tohoto konceptu jsou odhadovány na 2,5 miliardy eur.

Produkt byl zaveden nejprve u letadel A350-900, a to nikoliv bez problémů. Nové sedačky byly dodány se zpožděním. Nakonec se podařilo zajistit nové sedačky pro obchodní třídu, Premium Economy a Economy, ale chyběly sedačky pro první třídu. Lufthansa proto začala letadla provozovat s prázdným prostorem určeným pro první třídu.

Daleko větším a zatím nedořešeným problémem je vybavení Boeingů 787. V těchto letadlech není první třída, takže by se zdálo, že je o problém méně. Opak je pravdou. V současné době je v USA uloženo 15 letadel 787, z nichž přinejmenším část je již osazena sedačkami obchodní třídy a plně vybavena interiérem. Teoreticky mohou být ihned dodána aerolince.

Problémem je, že sedačky obchodní třídy zatím nejsou certifikovány a letadlo nelze dodat (a provozovat) s necertifikovanými sedačkami. Sedačky pro A350 a 787 přitom nejsou identické. Pro A350 je dodává firma Thompson Aero, zatímco pro 787 Collins Aerospace. Sedačky různých výrobců pochopitelně potřebují samostatné certifikace. Thompson od evropského regulátora EASA a Collins od FAA. Koordinovat práci obou regulátorů bylo od samého počátku zcela nemožné.

Momentálně není úplně jasné, zda již byla certifikace završena a s jakým výsledkem. Vloni FAA certifikaci odmítla s odkazem na nevyhovující výsledky „crash“ testu. Sedadla tedy musela být přepracována. Certifikace v tomto případě není formalitou.   

Celá situace je velmi bolestivá a způsobuje Lufthanse vysoké ztráty resp. ztracenou příležitost. Hospodářské ani provozní výsledky Lufthansy přitom nejsou nijak oslnivé, přičemž tato formulace je eufemismem. Lufthansa se potýká s řadou problémů, a to včetně nedostatku dálkových letadel. Problémem je zpoždění dodávek letadel Boeing 777X. V dané situaci Lufthansa zmíněných 15 letadel naléhavě potřebuje, a to nejlépe ještě před zahájením hlavní sezóny. Naděje, že se to podaří, jsou blízké nule. Tedy alespoň pokud je řeč o hlavní sezóně léta 2025.

Nástup Dreamlinerů by také umožnil konečně se zbavit letadel A340, což by snížilo provozní náklady. Tato letadla se ale podle posledních informací kvůli zpoždění Dreamlinerů dočkají v aktivním provozu přinejmenším ledna 2026. Nejlepší, v co může Lufthansa doufat je, že zatím nedodané Dreamlinery bude moci nasadit do konce roku.

Lufthansa samozřejmě zvažovala použít stejnou metodu jako u A350, tj. provozovat letadla bez obchodní třídy, pouze s Premium Economy a Economy. Bez zákazníků obchodní třídy by však takové řešení bylo z finančního hlediska nevýhodné a nesmyslné.

Celý problém, který se změnil pro Lufthansu v noční můru, přitom vznikl pouze proto, že se Lufthansa rozhodla nepoužít běžně dostupná sedadla obchodní třídy, která využívají jiné letecké společnosti, ale místo toho si nechala navrhnout vlastní produkt na míru. Výsledkem jsou vysoké náklady, složité uspořádání kabiny s různými typy sedaček a konfiguracemi, což může být pro cestující matoucí a může to komplikovat plánování letů.

Další otázkou je, kolik za nová letadla Lufthansa vlastně zaplatí. Celní válka USA přinesla konec dohody o bezcelním obchodování s letadly. A protože nová obchodní dohoda mezi EU a USA zatím neexistuje, odvetná cla EU by teoreticky mohla dovoz letadel z USA výrazně prodražit.

Není překvapením, že toto nekončící fiasko vyvolává otázky ohledně kompetence vedení společnosti pod vedením Carstena Spohra. Již delší dobu se ze strany dozorčí rady a akcionářů ozývají hlasy volající po jeho nahrazení. Fiasko okolo sedaček Allegris by tak mohlo být onou příslovečnou kapkou, která může připravit Spohra o křeslo generálního ředitele. (Foto: Travel Dealz, One Mile at a Time, Runway Girl, planes.cz)

 


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



MK. (...84.252...)
23.06.2025 17:19

Na druhou stranu všichni vědí, že Frantíci se v letecké dopravě Frickům mstí za okupaci v druhé světové válce. Takže letět do Paříže s Lufthansou chce velkou odvahu.

Radek - nepřihlášený host (...81.86...)
23.06.2025 11:51
:-)

No ona je celková situace u Lufthansy je naprosto děsivá. Za poslední dva roky tři osobní zkušenosti a všechny šílené. Nejdřív čekání 5 hodin v Paříži na náhradního pilota poté, co se ten první ožral, potom cesta z Dusseldorfu do Prahy trvající 57 hodin a nakonec let z Frankfurtu zrušený bez náhrady s odůvodněním že nemají letadlo. To ale podle Flightradar 24 normálně odletělo a odvezlo půlce lidí kufry. Ti potom v hotelu sháněli kartáčky a zuby a náhradní prádlo. Ne, děkuji. Nepřesvědčí mě ani ultrazelená agitka na letištích.

Martin - nepřihlášený host (...188.165...)
23.06.2025 11:23

Absolutni idioti a toho generala postavit pred soud.obchodni trida u lufthansy součastná je neakceptovatelná.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace